03 mai 2009

Endelig vår!!

Så har vi endelig kunnet snu kalenderen til mai, og det er vel på tide å begynne å tenke på uteplassen. Har jo allerede fått ryddet en god del rundt huset etter vinteren, så nå er det planter og blomster som stod for tur. Forrige helg fikk jeg luket rundt rosetrærne mine, og denne helgen bestemte jeg meg for at jeg skulle plante i krukker og verandakasser. Jeg har nemlig bestemt meg for at jeg ikke skal ha blomsterbed (jeg er ikke noe glad i å luke....), og de to bedene jeg har er kun med rosetrær og evt andre store planter. Har forsøkt å ha blomsterbed i noen år, men hvert år sliter jeg med å huske hva som er blomster og hva som er ugress. I tillegg har jeg hatt en tendens til å kun ha blomster som blomstrer om våren (les; tulipaner, krokuser, påskeliljer etc...). Blir litt kjedelig da utover sommeren :-).
Jeg synes det er artig å bruke litt annet enn bare vanlige krukker til å ha planter i. Dette melkespannet hørte til på gården som min manns familie kommer fra. Der hadde de melkekyr, men nå er dessverre gårdsdrifta nedlagt.



Denne sylinderen er en helt vanlig leca-sylinder som ble til overs da de lagde pipa på huset vårt. Jeg har to stykker som jeg har malt med helt vanlig murmaling. Synes de ble ganske fine, og de holder seg godt år etter år. I år har jeg plantet stauder i dem, med håp om at de skal komme igjen neste år.


Terrassen min ser for tiden veldig uferdig ut, men planen er at den skal flislegges etterhvert. Vi skal bygge på den litt igjen, så den blir vel ferdig neste sommer tenker jeg.

På soveromsverandaen min har jeg hengt opp blomsterkasser. I år har jeg investert i nye. Begynte å sikle på disse allerede i påska da mamma og jeg var på Plantasjen sammen. Har brukt å ha 3 stk, men i år tenkte jeg at jeg skal forandre litt på det. Derfor kjøpte jeg 2 stk, og har planer om å kjøpe 3 halvmåneformede kasser i samme mønster for å henge mellom kassene men på plankene lengre ned.

Slik ser nyinnvesteringen min ut. Jeg har plantet stemorsblomster i dem, men de er fortsatt små så de vises ikke på bildene enda. Får heller ta bilde av dem når de har fått satt seg skikkelig og er i full blomst. Jeg liker veldig godt stemorsblomster. De er veldig fine, og utrolig lette å få til å trives. Det er jo bare å passe på at de blir vannet med jevne mellomrom og å knipe av de stilkene som er avblomstret. I bunnen av kassene bruker jeg lecastein for å få god drenering (og selvsagt hull i bunnen av kassene).

Det var litt om mine vårforberedelser. Det blir vel litt mer etterhvert, må bare få neste lønn.... :-). Ha en fin vår folkens!!







4 kommentarer:

Anette {foreldremanualen} sa...

Veldig fint med de sylinderne - smart! :-D

Vi har også jobbet i hagen i helga - det trengtes virkelig! Ble mye bedre! :-)

Ankestin sa...

Takk for det :-)!

Synes det er deilig å jobbe i hagen, men klarer å styre meg for lukinga.... Har dere endret på noe etter at dere kjøpte? Kan ikke si jeg husker om det var blomsterbed el.l i hagen deres.....

Skulle vel prøvd å fått tatt oss en tur nedover til dere snart (kjenner jeg har litt dårlig samvittighet for at det er så lenge siden...). Men det nærmer seg jo både at dere kommer hit og til vi skal på ferie sammen!!!

irenebons sa...

Flinka!!!!Lyst å ta dej en tur å fikse litt i hagen her me eller?;)thihi;)

Ankestin sa...

Hmmmm.....flink og flink fru Blom....Ikke spesielt egentlig.... Tror nok at jeg overlater din hage til deg selv jeg...... Men jeg kan bli med å nyte utlivet når du er ferdig!!! Ha,ha!!