09 desember 2010

Camyuva, Tyrkia 2010

De to første ukene i november var vi på ferie i Tyrkia sammen med et vennepar og deres tre små håpefulle. Vi fikk 14 kjmepefine dager med sol og gode temperaturer, og vi fikk virkelig ladet batteriene.

Vi merket at det var sent på sesongen både ved at det ble tidlig mørkt om ettermiddagen, ved at temperaturen var lavere enn den har vært når vi har reist i oktober, og ikke minst ved at det var lite turister. En fordel var nok at vi fikk veldig god service overalt hvor vi spiste, og vi fikk nok prutet prisene lengre ned enn vi ville gjort i høysesongen da vi var på markedene og shoppet.

I og med at vi reiste med 6 barn i alderen 2-8 år, så måtte vi finne på forskjellige ting innimellom. Det ble fort kjedelig å kun være på stranda hver dag.

Den ene dagen leide vi båt med fører og dro avgårde på tur sørover i Antalyabukten. Vi lå fremme på dekk og koste oss på solmadrasser og nøt livet i fulle drag. Minstejenta mi koste seg slik at hun like godt sovnet :-)
 Det ble ikke så mye bading som det egentlig var lagt opp til på båtturen, for det er ikke så lett å bade fra båten med så mange små unger. Men på vår første stopp ved stranden Fasilis, var vi så heldige å bli kjørt i land av en som selger iskrem fra en båt :-) Han kom også inn til stranden og hentet oss igjen til et avtalt tidspunkt, så da kjøpte vi is av ham da vi kom tilbake til båten :-)

Det ble en kjempefin dag, og både store og små storkoste seg:-)
 Riktig utstyr er viktig:-)
 En av kveldene den første uka tok vi med oss ungene til frisøren . Alle guttene fikk seg en hårklipp, og det var en alvorspreget stund for dem alle..... :-) Etter at ungene var i seng var det mannfolka sin tur til å fixe på eksteriøret. De tok turen også flere ganger, og de prøvde to forskjellige steder.
 I nærmiljøet til leilighetene vi bodde i, er det en bondegård og appelsin- og sitronlunder. Granatepletrær er også helt vanlig, og "alle" har høner i bakgården. Den ene kvelden vi skulle gå til den lokale restauranten og spise middag, oppdaget vi plutselig at hønene satt i treet og spiste granateple!! Var ikke så lett å få tatt bilde av dem for de gjemte seg bak bladene da vi kom bort til dem.....
 Siden sist vi var i Camyuva har det kommet en restaurant bare 150 m fra leiligheten. Dette var en familierestaurant, og både mor, far og eldstedatter var i jobb. I tillegg hadde de ei datter som var på samme alder som tre av våre. Vi fikk utrolig god service og fantastisk god mat her, og ungene fikk leke sammen med ei ny jente. Vi var her og spiste flere ganger i løpet av ferien ,og når vi gikk dit måtte vi beregne god tid. Fra vi bad om regningen og til vi "fikk lov" å gå gikk det minimum 30 min. Da vi bad om regningen ble det nemlig servert fruktfat og forskjellige drikker. Gjerne vin til oss damene og litt sterkere saker til mannfolka. Frukten var plukket fra egen hage, og den ene kvelden da vi skulle gå fikk vi med oss to store bæreposer med appelsiner! Disse presset vi til juice og blandet med passoa, nam nam!! Vi tok også lunch her den siste dagen vår, og da ville de også sende med oss frukt hjem. Vi måtte avslå tilbudet, for det er vel strengt tatt ikke lov å ta med seg store mengder frukt inn i Norge.
 De fleste dagene ble tilbrakt på "Moonlight Beach" i Kemer. Her er det fin sandstrand, og vi koser oss skikkelig hver gang vi er her. Siden det var sent på sesongen var det lite folk her, og vi fikk veldig god service uansett hva vi skulle. En av dem som jobbet på stranda tok seg til og med tid til å grave i sanda sammen med to av barna :-)

Vi hadde jo med oss 3 barn som alle er +/- 4 år, og disse var ikke så veldig tøffe i vannet de første dagene. Men etterhvert ble de nesten for tøffe..... De vandret ut i vannet uten å ta på armringer, og de fløt rundt på ryggen. Selv påstod de at de kunne svømme. Dersom det blir mye bading utover våren- sommeren kommer nok disse til å være veldig nær å lære seg å svømme.
 Hver dag når vi var på stranda, hadde vi en liten pause fra sola for å spise lunch.
 En dag fikk plutselig ungene hver sin "drink" (gratis) av de som jobbet der. Snakker vi stamgjester eller??
 En av dagene bestemte vi oss for å leie trøbåt før vi dro hjem fra stranda, èn til hver familie. Vi leide dem for 1 time, og da fikk vi tråkket oss en god tur. Ungene storkoste seg, og den eldste av barna i hver båt fikk prøve å trø. Utrolig nok så klarte de seg meget godt! Slitne i beina var de nok da vi gikk i land igjen, men masing om å ta flere turer ble det selvfølgelig!!
 De fire minste "røverne" bygger sandslott sammen:-) Dette var vel én av de få gangene det ikke endte opp med krangling og grining.....
 Som sagt så ble 4-åringene våre veldig tøffe etterhvert..... De var da også bra stilige å se på de to småsnuppene når de hadde dykkermasker på seg :-P
 Etter en god lunch måtte vi selvsagt ha en god dessert. Ungene fikk is, og vi voksne jobbet oss gjennom drinkkartet i baren. Denne rosa saken var en drink som bartenderen hadde funnet på selv. Den var faktisk utrolig god, selv om det visstnok var iskrem i den!!
 Like ved stranda ligger "Kemer Dolphinarium". Her har de delfinshow hver dag. Vi tok med oss ungene før vi dro hjem fra stranda en ettermiddag, og de storkoste seg. De satt i ro og så facinert på alle triksene til delfinene. Dette snakket de om i flere dager etterpå!
 Én av de siste dagene av denne ferieturen, tok vi turen med gondolbanen til toppen av Tathali. Vi var her også for to år siden, men da var ikke de to minste med oss. Og for reisefølget vårt var dette første gang. Turen opp tar ca 10 minutter (med selve banen), og på toppen er det souvenirshopper, bar og restaurant.

Vi kom dit midt i lunchtiden og alle var sultne, men før vi gikk til restauranten måtte vi en tur på taket for å se på utsikten. Det blåste noe forferdelig der oppe, og det var skikkelig kaldt...... Heldigvis hadde vi tatt med oss gensere slik at det ble litt mer ok å stå der ute.

Etter en god lunch (hvor vi også fikk konstatert at ølet fungerer bedre enn ellers på så store høyder....), tok vi banen ned igjen.
De siste dagene ble benyttet til litt shopping på markedene i Kemer og Camyuva og full avslapning. Ingen av oss ville reise hjem igjen til kalde Norge, og vi begynte å diskutere hvor vi skal reise sammen neste høst :-)

Det ble en kjempefin tur sammen med gode venner, krydret med masse tid sammen med mamma og stefar som også hadde tatt turen nedover. En fin ferie var dessverre over, men de gode minnene tar vi med oss videre:-)