18 desember 2010

Bakedag

Midt i alt rotet med restaurering av kjøkkenet her hjemme, valgte venninna mi og jeg å ha felles bakedag. Var helt greit for meg å "rømme" huset, for hjemme var det ikke så veldig trivelig å være uansett....

Vi hadde planer om å bake mange sorter, så vi startet om morgenen etter at ungene var kjørt på skolen og i bhg. Startet rolig da med en kaffekopp, men da vi kom i gang var vi veldig effektive :-)

Det er rart hvor mye morsommere alt er når man er to om jobben. Vi skravlet uforstyrret og bakte to ting i slengen! Kjempegreier!!

Om ettermiddagen hentet vi ungene som vanlig, og etterhvert kom mannen min med middag til hele bøtteballetten; pizza fra Peppe`s.
Da middagen var fortært skulle ungene få lage kakemenn. Det ble mye rot og mye mas, og minstemann på 2 år ble sinna da vi tok figurene og la dem på stekebrettet..... Han skulle jo ha dem!!! De små ble fort lei, og det var slett ikke lenge de største hadde tid til å bake heller. Dermed endte det opp med at vi damene måtte bake resten. Det ble tilslutt så mye kakemenn at vi sendte med til de to avdelingene på bhg hvor våre minste går. De tok med seg kakemennene på tur og koste seg med julekaker rundt bålet :-)

Vi endte tilslutt opp med 6 sorter til jul;
  • kakemenn
  • krumkaker
  • smultringer
  • risboller
  • nøttetopper
  • sjakkbrikker
Ingen av oss hadde bakt smultringer før, så venninna mi tok med seg én til bestemora til mannen hennes for en kvalitetssjekk. Og siden hun som er en gammel traver i smultringsteking syntes den var god, så fant vi ut at dette var en suksess!!

Og med en slik suksess ble det spandert kaker til bestemødrene til mannen min og jeg. Dette resulterte i at jeg er nødt til å steke flere nøttetopper og smultringer før jul. Det var disse som falt mest i smak her i huset også....

Ingen kommentarer: