19 mars 2011

Oreokake

Vi er nå inne i en måned med mange fødselsdager i min familie. Og med fødselsdager følger kakebaking. Jeg liker å bake nye kaker, og til min manns 40 års lag bestemte jeg meg for å lage oreokake.

Fikk mange positive tilbakemeldinger på kaken, så da må jeg jo ha gjort det riktig....:-P Den var overraskende enkel å lage, og for de som ikke er glad i å bake kaker som skal stekes er denne genial:-)

Du trenger;
ca 450 g oreokjeks
100 g smeltet smør
1 pk Philadelphiaost naturell
2,5 dl melis
ca 3,5 dl pisket krem
2,5 ss sukker
1 pose sjokolademousse
2 dl lettmelk og 1 dl helmelk til moussen

1/4 av oreokjeksene legges i en skål og brekkes opp i biter.

Resten av kjeksen smuldres til små biter, bruk gjerne kjøkkenmaskin. Smelt smøret, og hell det over kjekssmulene i en bolle. Blandes godt. Hell blandingen over i en 24 cm rund bakeform.

Pisk kremosten og melisen med en håndmikser så det blir en luftig og kremete masse. Kremfløte og sukker piskes sammen. Ca halvparten av kremen blandes forsiktig inn i ostemassen. Smør massen over kjeksbunnen. Halvparten av kjeksbitene som ble satt til side legges på kremblandingen. Sett formen i kjøleskapet i ca 30 minutter.

Lag sjokolademoussen i henhold til pakningen. Rør de siste kjeksbitene inn i moussen. Smør moussen over kaken, og sett den i kjøleskapet i ytterligere 1 time.

Legg et lag med krem på toppen av kaken. Pynt med flere kakesmuler eller lag et mønster med vanlig sjokoladesaus.

La kaken stå avkjølt i ytterligere noen timer. Aller best blir kaken om den får stå nesten ett døgn før man skjærer rundt kanten og løsner formen.

Lykke til, og kos deg masse:-)

Ingen kommentarer: