11 september 2010

Full fart!!

Nå er det virkelig forandringer på gang i heimen!

Denne peisen fra 1970 (som jeg hater!!!) har blitt revet, og vi skal inn med vedovn! ENDELIG!!!!
For meg har denne store stygge klumpen hatt null verdi og jeg har bare irritert meg over den de siste 10 årene av mitt liv!

I begynnelsen prøvde jeg å tenne opp i den, men det ble absolutt ingen varme av den. Da ble den benyttet til å brenne papir når det hopte seg opp med aviser, men med påfølgende store mengder sot å ta ut.....

Ellers har den samlet støv og rot..... De siste årene har den blitt brukt til å tenne kubbelys i. Ellers ingen funksjon.
Men fredag kveld ble den endelig revet!!

Foreløpig ser det ikke så veldig bra ut, men det blir!

Og etter den kalde vinteren som var sist, så kan du tro det gnagde oss veldig at vi ikke fikk satt inn ovnen i høst. Den ble kjøpt inn, men vi fikk ikke gjort noe mer med det......

Men med den kalde vinteren friskt i minne blir det nå endelig forandring! Så nå kan kanskje mamma komme på besøk uten å klage på at det er kaldt her og at hun fryser.....

I tillegg til at mannen min har bråkt og lagd rot inne på stua, så har jeg den siste uka holdt på med det store prosjektet vårt ute.

Tidligere har mannen min og svigerfar lagd ferdig natursteinsmuren, og forrige uke fikk vi to store lastebillass med fyllmasse. Søndag ettermiddag begynte jeg å dra utover massen (jævlig tungt!!!), og mens mannen min var i Oslo på kurs mandag og tirsdag, holdt jeg på ute i steindungene "mine"...... Vi har hatt kjempevær den siste uka, og det måtte utnyttes til det fulle. Ville nok vært enda tyngre å ta dette dersom det hadde vært våt masse.

Det skulle imidlertid vise seg at to lass med masse ble for lite, og i går fikk vi lass nummer 3......jippi...... Dette lasset var i hovedsak leire og stein, altså; kjempetungt!

Nå måtte jeg ta trillebåra fatt for å få flyttet massen hvor jeg trengte å fylle mer. Så gådt som hele lørdagen har jeg holdt på ute, og nå er jeg vel halvveis i denne dungen..... Utpå ettermiddagen fikk jeg god hjelp av bonussønnen min til å trille trillebåra mens jeg fylte dem. Etter én time kom det fra ham; "Jeg ante ikke at man ble såååå sliten av dette..... Og jeg som har brukt sååå mye energi på å sykle i dag da!!!"  Ja, ja, det er vel av hardt arbeid man skal lære :-)

Planen nå er at vi skal bli ferdig med dette i løpet av uka slik at vi kan få ett (eller flere) lass med singel til å legge på toppen. Da blir vi endelig ferdig, og jeg kan (kanskje) slappe litt mer av...... Eller hadde jeg flere prosjekter på gang???

2 kommentarer:

Anette {foreldremanualen} sa...

Wow - så flinke dere er! Har dere kjøpt ny ovn også?

Ankestin sa...

Ovnen ble kjøpt inn i fjor sommer/høst, men ble ikke satt inn....