28 mai 2011

Skoleboller :-)

I går fikk jeg plutselig ånden over meg for å bake skoleboller:-)

Jeg satte deigen før jeg dro i barnehagen for å hente småtrolla mine, og da vi kom hjem hadde deigen hevet seg ferdig.
 Det var to små som gjorde store øyne da de så denne store deigen:-)

Skoleboller er lett å lage, og her kommer oppskriften jeg bruker:
4 dl melk
100 g margarin
50 g gjær
100 g sukker
500 g hvetemel

Ha melk og smør i en kaserolle, og varm til melken er fingervarm.
Smuldre gjæren i bakebollen.
Hell melken over gjæren, og rør til gjæren er helt løst opp.
Rør inn sukker og hvetemel.

Sett deigen til heving på et lunt sted til deigen er ca dobbelt så stor.

Når deigen er ferdig hevet lager du boller.
Sett bollene på bakeplatene, og pensle dem med egg.
Lag "hull" til vaniljekrem midt i bollene.
Ha i vaniljekrem, og la bollene heve i ca 20 minutter.

Stekes på 225 grader i ca 10 minutter.

Glasér i melisglasur og dypp i kokos.

Jeg bruker ferdig vaniljekrem i bollene. Smaker like godt og er mye mer lettvindt enn å lage kremen selv.
 Ungene hjalp meg med å lage bollene, så det ble mange fine fasonger på bollene.
Men det spiller ingen rolle:-) Tror kanskje bollene ble dobbelt så gode av den gode hjelpen jeg fikk:-)

Og som lillejenta mi sa; "Det er ikke bare skoleboller, det er litt barnehageboller også!"

Bon apetitt!

Ingen kommentarer: