08 august 2010

Hjemmelaget is med blåbær

Nå har blåbærene kommet for fullt, og vi er så heldige at vi har masse blåbær på tomten vår. Ungene har plukket og spist i lang tid, og i går bestemte jeg meg for at jeg også skulle plukke litt. Det er mye blåbær i år, så hvor mye som kom i bøtta var helt avhengig av hvor lenge jeg orket å plukke.

Tålmodigheten min var ikke så stor i går, så jeg funderte litt på hva jeg skulle gjøre med bærene jeg plukket. Det var for lite bær til at vi kunne spise det med melk og ha det til dessert, vi er jo tross alt 6 stk..... Så slo det meg at jeg kunne lage is med blåbær! Det hadde jeg aldri prøvd før, så det måtte jeg bare prøve :-)
Her er basisoppskriften på iskrem;

4 eggeplommer


2 dl sukker


1 boks kremfløte


Pisk eggeplommene og 1 dl sukker hvitt.

Pisk kremfløten og 1 dl sukker til krem.

Bland eggeblandingen og kremen forsiktig sammen.

Nå kan du ha i det du selv ønsker i isen, feks. daimkuler, sjokoladebiter, jordbær, blåbær etc.

Ha blandingen i en boks eller lignende med lokk, og legg den i fryseren.

Isen ble kjempegod, men jeg fant ut at jeg skulle ha most blåbærene før jeg hadde dem i isen. Nå brukte jeg hele bær, og da endte det opp med frosne blåbær som var iskalde å tygge..... Dette gjelder nok annen bær og frukt også.

Velbekomme!

2 kommentarer:

Hildes Scrappeunivers sa...

Mmmm så spennende. Da skal jeg prøve å lage blåbæris til uka! Tusen takk for spennende oppskrift.

Klem

Ankestin sa...

Så fint at oppskriften frister! Får håpe den smaker! Her hos oss er den veldig populær, og det er stadig masing om å prøve nye varianter :-)