10 oktober 2010

Prosjekt ny ovn er ferdig!!

I det siste har stua vært et "anleggsområde". For omtrent én måned siden begynte mannen min å rive peisen på stua. Det har tatt litt tid å få ferdig dette prosjektet, men vi er kjempefornøyde med resultatet!!!

Slik så peisen ut (stygg, ikke sant????);
Peisen er revet ut, og det er klart for å mure igjen hullet for å få en plan vegg for å legge ny mur utenpå;
 Det ferdige resultat!!!;
 De to kassene som står ved siden av ovnen fant jeg i garasjen og jeg skal bruke dem til å ha ved i. De har også gått gjennom en oppgradering, for de var ganske gamle.

Denne kassen er fra Oskar Sylte Mineralvannfabrikk i Molde;


Kassen var ganske skitten etter å ha stått i garasjen i mange år, så de ble spylt og tørket. Jeg hadde på ett strøk med grunning, og ett strøk med oljebasert hvit maling.



 Denne kassen er fra Aktiebryggeriet i Trondheim. Den har nok inneholdt ølflasker:-)
 Denne kassen manglet ei fjøl i bunnen, men det var enkelt å fikse. Vi hadde en god del fjøler i kjelleren, så litt saging og snekring senere var kassen fikset.

Denne var også veldig skitten, så den ble også spylt før den ble grunnet og malt med oljebasert hvit maling.
 På denne kassen var det også festet på en lapp. Denne tok jeg av før jeg rengjorde og malte kassen, og festet den på igjen da den var ferdig malt.


Jeg ble veldig fornøyd med resultatet, og nå gleder jeg meg til å fyre opp i ovnen for første gang :-). Nå kan forsåvidt vinteren komme:-)

2 kommentarer:

Anette {foreldremanualen} sa...

Det ble kjempefint!! Gratulerer! Vet at du har gledet deg til å få det ferdig.

Jeg hadde nok beholdt Solokassen slik den var (og kanskje satt på noen hjul?), men de ble fine malt også! :-)

Ankestin sa...

Takk for det!! Har virkelig sett frem til å bli ferdig med dette ja!

Vurderte lenge om jeg skulle male solokassen, men fant til slutt ut at det kanskje ville bli litt rart hvis jeg ikke malte den. Om jeg har valgt feil får vi aldri vite..... Ser såvidt trykket gjennom hvis vi studerer den nøye, men hvem gjør det????