16 april 2010

Hvor går grensen?

Nå er det snart tid for en ny barnebursdag her hos oss, og denne gangen er det eldstejenta som skal feires. Det er noe hun gleder seg stort til, og for oss voksne er det morsomt å se hvor fornøyd barna blir når dagen endelig kommer.

Men med bursdager følger også planlegging og gjennomføring. En av de tingene som jeg egentlig både stusser litt på og irriterer meg litt over, det er når et eller flere av barna som er invitert i selskapet har matallergi. Jenta mi har i år invitert 9 venner, og av dem har det ene barnet laktoseintoleranse og et annet har søliaki. Vi prøver selvsagt å legge til rette for disse barna ved å unngå enkelte produkter, men hvor går egentlig grensen?

Mamman til det ene barnet pleier å gi oss beskjed om at barnet er allergiker, og sender med mat barnet kan spise dersom det ikke kan spise det bursdagsbarnet ønsker. Mamman til det andre barnet ringer derimot og nærmest forteller oss hva vi bør ha av mat og drikke for at det skal passe hennes barn. Og da blir jeg usikker. Hva er egentlig greit?

Selv har jeg ikke allergi, og det er ikke påvist allergi hos noen av barna mine (enda), men det jeg tenker selv er at dersom ett eller flere av mine barn skulle få en eller annen form for allergi, så ville jeg sannsynligvis valgt å sende med barnet mitt noe det kunne spise dersom jeg visste at det ikke kunne spise noe av det som ble servert i selskapet. Er dette helt feil tankegang av meg? Bør foreldrene til bursdagsbarnet hele tiden tenke på hva barna som er allergikere kan spise, eller lage det som bursdagsbarnet ønsker?

Jeg synes dette er vanskelig. Det finnes jo så mange forskjellige typer matallergi, at dersom man skal klare å fange opp alle disse så vil det vel måtte bli veldig vanskelig å ordne mat?

For å si det slik; Jeg er i villrede!!

3 kommentarer:

Anette {foreldremanualen} sa...

Jeg hadde nok kommet til å sendt med barnet noe. Vanskelig spm det der.

Anonym sa...

det må være fint for et barn med allergi, å komme i selskap der det serveres mat det kan spise. I tillegg ta med noe selv-så er man sikker. Iskrem og gele er da veldig vanlig i barnebursdag- og krever ikke særlig arbeid. I ditt tilfelle kan da d ene barnet få 'saftis' og sløyfe vaniljesaus på gele.
Pynte is m litt nonstop el lign, for d andre barnet som ikke tåler mel i kaker---da er det stas. Så lager du bursdagskake til de andre som du pleier :)

Ankestin sa...

Det var gode tips. Jeg ser veldig godt selv at jeg kanskje lett låser meg fast i "det tradisjonelle", noe som sikkert kommer av at vi ikke må tenke på dette daglig.