12 april 2010

Vannkopper eller elveblest??

I går kveld begynte lillefrøkna mi å klage på at hun klødde. Jeg oppdaget at det var fullt av røde prikkerskuldrene hennes og under haka. Det så ut som hun hadde brent seg på brennesle, men det er vel fortsatt litt for tidlig for det?? Så kom jeg på at det før påske hadde gått vannkopper i barnehagen. Disse prikkene stemte med inkubasjonstidenvannkopper (17-21 dager), så da regnet jeg med at det var det hun hadde fått.

Hele natten har hun klødd, og vi har smurt på hvitvask etter beste evne. Ei meget urolig natt ble det, men samtidig så tenkte vi at "nå blir vi vel ferdige med denne barnesykdommen". For siden hun hadde blitt syk, så er det gjerne slik at broren også får det.

Men da vi stod opp i morges var prikkene borte!! Da skjønte jeg fint lite..... Jeg fant frem ei bok jeg fikk da eldstejenta mi ble født, hvor det står om alle barnesykdommer og andre ting som kan være nyttig i forhold til helse. Jeg kom frem til at hun sannsynligvis har hatt et utbrudd av elveblest. Dette har jeg aldri vært borti før, så jeg hadde ingen anelse om at det så slik ut.

Etter å ha lest litt skjønte jeg at hun mest sannsynlig har fått en allergisk reaksjon på gress eller noe annet ute. Hun har jo tilbrakt det meste av dagen ute, og når hun kommer inn med lua full av gress/mose, så er det kanskje ikke så rart at hun kan få en reaksjon?? Vi har allergier på farssiden hennes i familien, så det kan jo lett være at hun er allergiker.


Ingen kommentarer: